7d00e7160ae84991ac655a44f80a702f

Suntan, dir. Argyris Papadimitropoulos│ „Jedni mają dostęp do przyjemności, inni nie – dokładnie tym tematem chciałem się zająć w „Suntan”. Pojechałem na wyspę, na którą jeżdżę co roku – wyspę słynącą zresztą z dzikich imprez – i przyglądałem się jej gościom. Wtedy podjąłem decyzję, że opowiem historię z punktu widzenia człowieka, który do przyjemności dostępu nie ma. Co nie oznacza, że mieć go nie chce” – mówi Argyris Papadimitropoulos, autor „Suntan”.

Kostis musiał być lekarzem, bo lekarze mają dostęp do ciała – legalny, uprawniony, leczniczy” – kontynuuje opowieść o swoim bohaterze reżyser. Jednak Kostis nie ma już jednego: młodości. Trafia na wyspę pełną wczasowiczów, prężnych ciał, wakacyjnego lenistwa i całonocnych zabaw. Niby przyjechał tu pomagać w lokalnej przechodni nieradzącej sobie z najazdem turystów, ale cel pobytu szybko mu się zmienia. Gdy poznaje piękną Annę i bandę jej dzikich przyjaciół, wszystko przestaje być ważne. Nawet praca. Zaczyna się pogoń Kostisa za młodością, kobietą, miłością i cielesnością, która dotąd oznaczała dla niego zupełnie coś innego i była obchodzona obojętnością. Pogoń błyskawicznie zyskuje jednak znamiona niebezpiecznej obsesji.

Dla mnie ten film nie jest horrorem, ale na pewno nosi pewne cechy thrillera. Gatunkowe podporządkowanie jest zresztą mniej ważne wobec motywu, o którym chciałem w nim opowiedzieć. A opowiedzieć chciałem przede wszystkim o miłości. Kostis kocha Annę, a ona pewnie kocha jego. Uczucia nie są jednak takie proste. On chciałby, żeby ona go kochała tak, jak chciałby być kochany – i o to w tym wszystkim mu chodzi. Bez tego nie może osiągnąć szczęścia, satysfakcji, nie czuje, że ona darzy go miłością. Każdy z nas kocha inaczej i inaczej to okazuje, co stanowi punkt zapalny filmu” – przekonuje Papadimitropoulos, nie odżegnując się od założenia, że pragnął zrobić także fabułę o nieodwracalności przemijania, o przemijaniu młodości i jej siły.

W „Suntan” młodość celebruje się w zderzeniu ze starzejącym się ciałem zahukanego Kostisa. W filmie gra go Makis Papadimitriou, który chwilę wcześniej pojawił się w „Chevalier” Athiny Rachel Tsangari. Dla Papadimitropoulosa cielesność obu filmów to jednak zupełnie co innego – u Tsangari o dominację w tym temacie walczą ze sobą mężczyźni, u niego – do gry wchodzi kobieta. A to znacznie komplikuje sprawę. Jednak zarówno „Chevalier”, jak i „Suntan” borykają się ze stereotypami na temat greckiego społeczeństwa, patriarchatu i obecnej pozycji mężczyzny w świecie. „Oczywiście, że w Grecji od dziecka wychowuje się facetów na bohaterów. Mamy być silni, nie możemy okazać słabości i powinniśmy zawsze znajdować wyjście z każdej sytuacji. Gdy dorastamy i okazuje się, że nie da rady tych oczekiwań ponieść przeżywamy straszą frustrację. Do tego wszystkiego u mojego bohatera dochodzi do głosu kryzys wieku średniego, więc gdy te czynniki się w nim krzyżują nic dziwnego, że staje się on po prostu nieobliczalny” – twierdzi autor filmu, z cierpliwością znosząc pytania czy „Suntan” jest także próbą komentarza do obecnych wydarzeń w Grecji. „Kryzys gospodarczy siłą rzeczy jest tłem mojego filmu, choć osobiście jestem zdania, że Grecja nie jest w żadnym kryzysie. Kryzys to coś określonego w czasie – coś, co się zaczyna i kończy. A my mówiąc, że mamy kryzys w istocie w elegancki sposób oświadczyliśmy światu, że jesteśmy biednym państwem” – dodaje Papadimitropoulos. „Jeśli natomiast ktoś szuka czegoś greckiego w moim filmie, to z pewnością chciałem spróbować czy w tak słonecznym państwie, w wakacyjnym okresie, wbrew energii otoczenia da się opowiedzieć naprawdę mroczną historię”.■

Urszula Lipińska


│Artykuł powstał dzięki uprzejmości│

dafaultpic

Suntan │ Director: Argyris Papadimitropoulos│ Screenplay: Argyris Papadimitropoulos, Syllas Tzoumerkas│ Camera: Christos Karamanis│ Editing: Napoleon Stratogiannakis│ Music: -│ Cast: Makis Papadimitriou, Elli Tringou, Milou Van Groessen│ Producer: Phaedra Vokali, Argyris Papadimitropoulos, Christos V. Konstantakopoulos│ Production Company: A Marni Films, Oxymoron Films, Faliro House, FassB Films│Country: Greece │ Year: 2016│ Running Time: 105 min.│ International Sales: Visit Films│ Festival: Transilvania IFF 2016│


Written by redakcja