25acd6edc6de22e9f7b62770c47f1b4a7d455483The Idea of a Lake, dir. Milagros Mumenthaler│„Kiedy piszę, nigdy nie zastanawiam się czy główną postacią będzie kobieta czy mężczyzna. To zawsze wychodzi jakoś naturalnie, że najważniejsze w moich filmach są kobiety. Jestem emocjonalnie bliżej ich świata. W kinie pojawia się wielu męskich bohaterów, aż zbyt wielu. Dobrze od czasu do czasu od tego odejść” – mówi reżyserka.

Inès kończy 35 lat i postanawia cofnąć się w czasie. Powoli, sukcesywnie poukładać puzzle swojej przeszłości. Chce zobaczyć i zrozumieć, co stało się w jej życiu: czego w nim nie było, co się zdarzyło, czego jej brakowało, co położyło się na nim cieniem. Drobnymi kroczkami składa zdjęcia, wiersze, wspomnienia i układa je w księgę lat minionych.  Dokonuje w ten sposób coraz odważniejszych odkryć. Pełniej widzi swoją relację z matką, dostrzega mistyczny związek z ojcem, który zniknął z jej życia jeszcze w czasach dyktatury, zauważa też jak te rodzinne uwikłania wpłynęły na nią samą – dziś dorosłą kobietę, która wciąż z zaciekawieniem zerka w przeszłość.

Pozo de Aire”, książkę Guadalupe Gaony, pokochałam za perspektywę – opowiedzenie o zniknięciu ojca z kobiecej perspektywy. To bliski mi punkt widzenia, który automatycznie zawiązał więź między mną a twórczością Guadalupe. Jej książka składa się z trzech części. Są w niej zdjęcia, wiersze oraz część autobiograficzna. Zdecydowałam się zawrzeć wszystkie te elementy w filmie i postarać się przetłumaczyć je na język kina, bo według mnie sugestywnie oddawały pamięć. Pamięć jest czymś niezwykłym i tajemniczym w naszym życiu, potrafi całkowicie przysłonić nam teraźniejszość. Bohaterki mojego filmu – córka i matka – żyją przeszłością. Są w nią uwikłane i starają się na to spojrzeć refleksyjnie. Zapytać same siebie dlatego tak się dzieje” – przekonuje reżyserka.

Choć w poprzednim filmie Mumenthaler unikała politycznych skojarzeń, jej film o trzech dojrzewających siostrach pozostawionych pod opieką babci odczytano politycznie. „Pisząc scenariusz nie myślałam o ludziach „znikniętych” podczas dyktatury. Te odniesienia nasuwały się dopiero ludziom oglądającym film. Tym razem polityka jest naturalną częścią mojej fabuły, choć wciąż starałam się zaznaczyć jej obecność raczej delikatnie” – podkreśla argentyńska reżyserka. „Nie sposób jednak nie dostrzec, że „The Idea of a Lake” jest w pewien sposób kontynuacją mojego poprzedniego filmu. Oba są intymnymi opowieściami o pamięci, przeszłości i nieobecności. To tematy, które mnie pochłaniają od kiedy zrobiłam pierwszy krótki metraż i pewnie jeszcze długo będę o nich w swoim kinie mówić. Nie da ich zgłębić całkowicie, zawsze można w nich odkryć jakieś nowe wymiary. I one mnie fascynują najbardziej”. ■

Urszula Lipińska


│Artykuł powstał dzięki uprzejmości│

images

The Idea of a Lake / La idea de un lago │ Director: Milagros Mumenthaler│ Screenplay: Milagros Mumenthaler│ Camera: Gabriel Sandru│ Editing: Gion-Reto Killias│ Music: -│ Cast: Carla Crespo, Rosario Blefari, Malena Moiron│ Producer: Violeta Bava, Eugenia Mumenthaler, David Epiney│ Production Company: Ruda Cine / Alina film │Country: Switzerland / Argentina / Qatar │ Year: 2016│ Running Time: 82 min.│ International Sales: -│ Festival: San Sebastian IFF 2016│


 

Written by redakcja